/Ile zarabiają kluby La Liga Santander na sprzedaży praw telewizyjnych?

Ile zarabiają kluby La Liga Santander na sprzedaży praw telewizyjnych?

Po scentralizowanej sprzedaży praw telewizyjnych La Liga przedstawiła tabelę pokazującą dystrybucję środków do poszczególnych klubów. Na jej czele znalazła się FC Barcelona.

165 milionów euro – taką część otrzymał kataloński klub z całości kwoty, które płacą nadawcy transmitujący ligę hiszpańską na całym świecie. Tuż za ekipą Leo Messiego znalazł się Real Madryt, który zarobił 156,2 miliona euro.

Z kolei trzecie miejsce w tym zestawieniu zajmuje drugi ze stołecznych klubów, czyli Atletico Madryt. Los Colchoneros zarobili na prawach do transmisji 124,2 miliona euro. O ile różnica między pierwszymi trzema klubami jest niewielka (jak na te stawki), to wyraźna jest już przewaga nad 4 pozycją. Na niej znalazła się Valencia CF, która z tej puli zgarnęła jedynie 82,2 miliona euro.

Zasady dotyczące podziału pieniędzy od broadcasterów reguluje słynny Dekret Królewski 15/2015 (Royal Decree). Po odjęciu kosztów zarządzania i komercjalizacji kluby z La Liga otrzymują 90% zysków, a 10% trafia do drugiej ligi, czyli La Liga 2 SmartBank.

W La Liga Santander 50% tej kwoty rozdzielana jest po równo na wszystkie kluby, a przydział 25% funduszy opiera się o tzw. ranking historyczny, który obliczany jest na podstawie wyników drużyn z 5 ostatnich sezonów.

Dane z serwisu LaLiga.com

Ciekawa, a jednocześnie najbardziej skomplikowana jest procedura podziału środków z pozostałej puli 25%. Przyznaje się je zgodnie z koncepcją zasięgu społecznego. Władze La Liga biorą w niej pod uwagę m.in. liczbę zarejestrowanych fanów klubu i sprzedawanych biletów, wartość marketingową klubu dla całych rozgrywek czy liczbę widzów śledzących poszczególne drużyny.

Na drugim poziomie rozgrywkowym podział wygląda nieco inaczej. 70% kwoty dzielone jest po równo na klub, a 15% oparte jest o wyniki sportowe. Przy czym w przypadku La Liga Smart Bank bierze się pod uwagę tylko rezultaty z poprzedniego sezonu. Pozostałe 15% dotyczy zasięgu społecznego, podobnie jak w La Liga Santander.